روزان کیش

تور کیش

روزان کیش

تور کیش

بنای تاریخی ارسلان جاذب در مشهد


 جاذبه های مشهد، آرامگاه ارسلان جاذب 

آرامگاه ارسلان جاذب در مشهد

آرامگاه ارسلان جاذب در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و در روستای سنگ بست در مسیر مشهد به فریمان واقع شده است.  ارسلان جاذب از سرداران سلطان مسعود غزنوی است که از شیفتگان فردوسی بوده است و بر گور وی آرامگاهی ساخته است. امروزه مقبره ارسلان جاذب و بنای آجری و میل کنار آن به عنوان کهن‌ترین بنای دوران اسلامی خراسان و تنها آثار معماری دوران غزنوی در خاک ایران می باشد که قدمتی هزار ساله دارد. این بنا از سوى سازمان میراث فرهنگى تحت شمارهٔ ۱۶۴، در زمرهٔ آثار تاریخى مشهد به ثبت رسیده است.

 مکان های تاریخی مشهد، آرامگاه ارسلان جاذب

مقبره ارسلان جاذب

این بنا یگانه اثر معماری دوره غزنویان در محدوده کنونی ایران است که نمونه جالبی از آجرکاری در معماری اسلامی محسوب می‌شود . مقبره گنبدخانه ای مربع شکل است که گنبدی با پایه هشت ضلعی آن را می پوشاند. گوشه سازی های گنبد در نهایت مهارت انجام شده است و نشان می دهد که در آن زمان فن گوشه سازی در ابتدای راه نبوده است. نمای خارجی بنا هیچ گونه تزیینی ندارد، ولی در داخل آن تزیینات آجری و نقاشی دیده می شود. بر گرداگرد داخل گنبد، کتیبه زیبایی به خط کوفی آجرکاری شده بوده که امروزه  اغلب آجرهای آن شکسته و فروریخته است و قابل خواندن نیست.

 مکان های دیدنی مشهد، آرامگاه ارسلان جاذب

تصویری از داخل بنای ارسلان جاذب

در چند متری تقریبا در ضلع شمال شرقی آرامگاه ارسلان جاذب یک بنای آجری  قرار گرفته است آجرهای آن به صورت مضاعف دو به دو بر روی هم چیده شده‌اند؛ در قسمت بالای ورودی مناره، دریچه نورگیر تعبیه شده و این ورودی با یک رشته پلکان مارپیچ پیوند می‌خورد، در این سازه یکصد و یک پله تا بالای مناره ایجاد شده است. برای دیدن این بنای زیبا باید در تور مشهد سرکت کنید و از نزدیک تماشاگر این  بنای تاریخی باشید.

 جاذبه های مشهد، آرامگاه ارسلان جاذب

آرامگاه ارسلان جاذب در مشهد

 منبع: http://تورکیش-تورمشهد.com/mashhad-tour

هتل کوروش تنها هتل سبز در ایران

 هتل کوروش کیش هتلی ۵ ستاره لوکس و مجلل در جزیره کیش می باشد. این هتل محبوب در سال ۱۳۹۷ توسط سرمایه گذار حسین ثابت در بخش خصوصی افتتاح گردید. لازم به ذکر است که این دومین هتل بعد از هتل داریوش کیش است که توسط این سرمایه دار ساخته شده است. این هتل بی نظیر دارای سیستم انرژی خورشیدی است و اولین هتل در نوع خودش است که از آن به عنوان هتل سبز در کشورمان یاد می شود.

  در این هتل ۲ استخر مخصوص بانوان و آقان وجود دارد که مسافران محترم تور کیش می توانند از بودن در این هتل نهایت لذت را ببرند. در رستوران هتل کوروش بسیاری از غذاهای بین‌المللی از جمله غذاهای ایتالیایی، فراسنوی و انواع غذاهای دریایی سرو می‌شود. این هتل با فضایی دلپذیر و آرامش بخش و پرسنل مجرب آماده ی پذیرایی از میهمانان عزیز می باشد و اقامتی آرام همراه با لحظات به یاد ماندنی برای شما گردشگران و مسافران عزیز آرزومند است.
هتل کوروش کیش | نمای کلی از هتل


هتل کوروش کیش | لابی هتل


هتل کوروش کیش | نمایی از اتاق یک تخته هتل

منبع: http://تورکیش-تورمشهد.com/

معرفی باغ وحش جذاب تایگر کینگدام پوکت

باغ وحش تایگر کینگدام پوکت

باغ وحش تایگر کینگدام یا باغ وحش ببرهای کوچک و بزرگ یکی از مکان های جذاب و دیدنی در شهر پوکت است که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. با رفتن به این باغ وحش و دیدن ببرها شما متوجه خواهید شد که ببرها زیبایی خاصی دارند و آنها قدرتمند و در عین حال باوقار و مهربان هستند. این باغ وحش تایگر کیندام به نام های باغ وحش ببرهای پوکت، پارک ببرها و باغ وحش پادشاهی ببرها نیز مشهور است. باغ وحش تایگر کینگدام یک شعبه هم در شهر چیانگ مای (Chiang Mai)  نیز دارد.

جاذبه های تایلند ، باغ وحش تایگر کینگدام

باغ وحش تایگر کینگدام

در گذشته کشور تایلند به دلیل دارا بودن موقعیت خوب محل مناسبی برای زیست جانوران گوناگون و به خصوص ببرها بوده است اما با مرور زمان و دخالت انسان ها به محیط زیستِ جانوران و شکار بی رویه آن ها روز به روز از تعداد آن ها کم شد. آخرین آمارها نشان می دهند که هم اکنون تنها ۱۲۰ ببر در سراسر تایلند، در حیات وحش زندگی می کنند و دیگر ببرها اسیر هستند. مسئولان باغ وحش تایگر کینگدام برای حفظ ببرها و پرورش آن ها و جلوگیری از انقراض شان این مرکز را ساختند. آن ها بر این عقیده هستند که اگر ببرها از زمان تولد تا مرگ در اسارت باشند بهتر است، تا در طبیعت نابود شوند. بیشتر ببرهای این مجموعه بسیار آرام و رام هستند چون از بدو تولد در این باغ وحش چشم گشودند و رفتارشان با ببرهای حیات وحش بسیار متفاوت است. به مرور با زیاد شدن شمار ببرهایی که در این باغ وحش وجود دارند، توجه گردشگران تور تایلند نیز به سوی این مرکز جلب شد و حالا اینجا یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری پوکت به شمار می آید.

 مکان های جذاب پوکت، باغ وحش تایگر کینگدام

تصویری زیبا از باغ وحش تایگر کینگدام

برای رفتن به این باغ وحش و دیدن ببرها به نظر من کمی در مورد این حیوان بدانید بد نیست. ببر بزرگ‌ترین جانوران تیره گربه‌ایان (۱) است. این جانوران را با خط های عمودی روی پوست شان می شناسند. آن ها باید در محیط آزاد زندگی کنند تا خوی وحشی خود را داشته باشند؛ هر قدر که در اسارت به سر ببرند کمتر از خود رفتارهای وحشیانه نشان می دهند. ببرها حدود ۲۰ تا ۲۶ سال عمر می کنند؛ اما در باغ وحش تایگر کینگدام مسوولان در تلاش هستند تا ببرها در محیط خوبی باشند و بیشتر زنده بمانند.

 مکان های دیدنی پوکت، باغ وحش تایگر کینگدام

باغ وحش تایگر کینگدام

معرفی تفریحات جذاب باغ وحش تایگر کینکدام

۱- بازی با ببرها

در این باغ وحش قسمتی بدون حفاظ است برای کسانی که علاقه دارند از نزدیک به ببرها دست بزنند و با آنها بازی کنند. اگر شما هم دل و جرات نزدیک شدن به ببرها را دارید اینجا بهترین مکان برای شماست.

 پوکت ، باغ وحش تایگر کینگدام

تفریحات بازی با ببرها در باغ وحش تایگر کینگدام

۲- عکاسی

یکی از کارهای لذت بخش در این باغ وحش عکس گرفتن از ببرها می باشد. عکاسی یکی از محبوب ترین تفریح ها در تایگر کینگدام است. اگر دوست داشته باشید می توانید از عکاسان حرفه ای مجموعه استفاده کنید و تصاویر بهتری بگیرید. عکس هایی که توسط این عکاسان گرفته شده اند در سی دی به بازدیدکنندگان داده می شوند و حجم آن ها هم از ۴۰ تا ۵۰ مگابایت بیشتر نمی شود.

پوکت، باغ وحش تایگر کینگدام

عکاسی در باغ وحش تایگر کینگدام

۳- آموزش نوازش ببر

خیلی از گردشگران و بازدیدکنندگان این باغ وحش تا به حال هیچ ببری را لمس نکرده اند، بنابراین این کار نیاز به آموزش دارد. مربیان کاردان این مرکز به مراجعه کننده ها آموزش می دهند که چگونه ببرها را لمس کنند، آن ها می گویند که کافیست آرام باشند و خیلی با طمانینه این کار را انجام دهند.باید ببرها را آن قدر آرام نوازش کرد که آن ها احساس نکنند قصد آسیب رساندن دارید و تحریک نشوند که رفتارهای خشمگینانه ای از خود بروز دهند. نکته مهم این است که به هیچ وجه نباید شی تیزی به آن ها بزنید.

 جاذبه های گردشگری پوکت، باغ وحش تایگر کینگدام

آموزش نوازش ببرها در باغ وحش تایگر کینگدام

۴- تماشای ببرها

بسیاری از بازدید کنندگان خیلی شجاع نیستند که به داخل قفسه ببرها بروند و به لمس ببرها بپردازند از این رو به تماشای آنها  می نشینند. با این حساب خوب است بدانید که همه ببرهای این باغ وحش زیر دست مربیانی کاردان آموزش می بینند. همه کارکنان این مجموعه تحصیلات مرتبط با حیوانات را دارند و به خوبی و با آرامش با آن ها رفتار می کنند و تا از آرام بودن ببرشان مطمئن نباشند اجازه نمی دهند گردشگران آن ها را لمس کنند.

 باغ وحش های پوکت ، باغ وحش تایگر کینگدام

تماشای ببرها در باغ وحش تایگر کینگدام

۵- ورود به قفس ببرها

در این بخش بازدید گنندگانی که دوس دارند با ببرهای بزرگ و زیبا عکس بگیرند یا از نزدیک تماشا کنند یا لمس کنند می توانند به قفس هایی وارد شوند که ببر های داخل آنها از کودکی تحت آموزش بوده اند تا به انسان ها آسیب نرسانند. همچنین همیشه گروه های امدادی در باغ وحش تایگر کینگدام وجود دارد تا در صورت بروز مشکل از بازدیدکننده ها حفاظت کنند. مربیان این مجموعه به افرادی که قصد وارد شدن به قفس ببرها را دارند این توصیه را می کنند. دستان تان را به قدری آرام به ببرها بزنید که گویا یک پشه یا پرنده روی شان نشسته است.

 باغ وحش های جذاب پوکت، باغ وحش تایگر کینگدام

ورود به قفس ببرها در باغ وحش تایگر کینگدام 

۶- بخش ببرهای نوزاد

در این باغ وحش می توانید از نزدیک ببرهای نوزاد را ببینید و آن ها را لمس کنید. کودکان نیز اجازه ورود به این بخش را دارند. نکته ای که درباره بخش نوزادان باید بدانید این است که پیش از ورود به محیط آن ها باید حتما دستان خود را بشویید، به دلیل این که ببرهای کوچک نیز مانند همه نوزادهای دیگر سیستم ایمنی ضعیفی دارند و نباید باعث شویم که میکروب های بالقوه موجود در بدن شان تحریک شده و موجب ایجاد بیماری شوند.

 جاذبه های پوکت ، باغ وحش تایگر کینگدام

بخش ببرهای نوزاد در باغ وحش تایگر کینگدام

در این باغ وحش بعد از بازدید و خسته شدن می توانید از رستوران یا کافی شاپ استفاده کنید. رستوران به صورت بوفه از میهمانانش پذیرایی می کند و انواع غذاهای بین المللی را در اختیار آن ها قرار می دهد. غذاهای اروپایی، تایلندی و سوشی از محبوب ترین خوراکی‌‌های این غذاخوری به حساب می آیند. ویژگی شاخص رستوران این مرکز، امکان تماشای ببرها در حین غذاخوردن است، شما می توانید در گوشه ای دنج بنشینید و جست و خیز ببرهای بازیگوش را تماشا کنید. در کافی شاپ هم گردشگران تور پوکت می توانند خوراکی هایی از قبیل اسنک، قهوه و چای سفارش دهند و در گوشه ای دنج بنشینند هم نوشیدنی خود را بنوشنند و هم به تماشای ببرها بپردازند.

 تایلند، مکان های گردشگری پوکت ، باغ وحش تایگر کینگدام

عکسی جذاب از باغ وحش تایگر کینگدام

 منبع: https://thailandtor.com/

نمایشگر ویدیو

مهار آتش در بخشی از بازار قدیمی درگهان قشم

فرماندار شهرستان قشم از مهار نسبی آتش سوزی در قسمتی از بازار قدیمی درگهان قشم خبر داد. وی در ادامه گفتگو با ایسنا با بیان اینکه بر اثر این حادثه هفت نفر مصدوم شدند، افزود: همه این مصدومان درر محل حادثه توسط نیروهای امدادی حاضر درمان شدند. ایشان با اشاره به حضور به موقع آتش نشانان و کلیه نیروهای امدادی در محل حادثه بیان نمود: تا این لحظه هنوز میزان خسارت ناشی از این حادثه مشخص نیست.

فرماندار قشم تصریح نمود: در حال حاضر با تلاش نیروهای آتش نشانی حریق تا حد زیادی مهار شده است. به گزارش ایسنا شامگاه امروز بخشی از بازار درگهان طعمه حریق شد. ازدحام کسبه و صاحبان کالا برای نجات بخشی از اموالشان از آتش، روند امداد رسانی را دچار مشکل کرده بود که با حضور به موقع نیروهای انتظامی، بسیج و راهنمایی و رانندگی این مساله مدیریت و جمعیت پراکنده شدند. در سال های گذشته نیز بازار قدیمی درگهان دچار سانحه آتش سوزی شده بود که بر اثر این سانحه بیش از یکصد باب واحد صنفی به صورت کامل در آتش سوخت.

منبع:http://تورکیش-تورمشهد.com

منطقه اورامان، منطقه ای تاریخی در دل کوه های زاگرس + تصاویر

منطقه اورامان که به زبان کردی روستای هورامان هم گفته می شود روستایی تاریخی در دل کوه های زاگرس در ناحیه‌ی جنوب‌ شرقی شهرستان مریوان، از توابع استان کردستان واقع شده است. نام این روستا از دو بخش «اورا» و «مان» تشکیل شده، که در لغت به معنی «سرزمین اهورا» است. البته در بعضی موارد این نام را «جایگاه خورشید» نیز معنی کرده‌اند. برخی نیز معتقند که «هورا» به معنای ابر و «مان» به معنی آمدن است پس مفهوم کلی روستای هورامان جایی می باشد که ابرها از آن می آیند.

جاذبه ایران، روستای اورامان

منظره ای جذاب از روستای اورامان

بافت اصلی این روستا کوهستانی بوده و دارای دره های پر پیخ و خمی می باشد این منطقه دارای رودبارهای بیشماری است که زیبایی این روستا را دوچندان کرده است از جمله رودهایی زیبا سیروان و لیله هستند که در نقطه ای به نام درواله در مرز ایران و عراق بهم می رسند. یکی از چشمه های معروف این روستا که به رود سیروان می ریزد چشمه بلبل نام دارد.

 استان کردستان، روستای اورامان

روستای اورامان بهشتی گم شده در غرب کشور

 مکان های دیدنی کردستان ، روستای اورامان

جلوه ای زیبا از رودخانه روستای اورامان

هر چند منطقه اورامان از کوه های بلند ساخته شده است اما در ارتفاعات پایین تر شاهد جنگل های کم و بیش وسیعی خواهید  که به این منطقه رنگ بهشت را داده است. پوشش جنگلی این ناحیه همچون پوشش عمومی رشته‌کوه زاگرس بیشتر از درختان بلوط است. درختان دیگری مانند گلابی‌وحشی و زالزالک نیز به تعداد چشمگیری یافت می‌شود. این جنگلها از دیرباز تأمین‌کننده سوخت زمستانی اهالی منطقه بوده‌اند.این روستا به هزار ماسوله مشهور می باشد چرا که این روستا دارای معماری مانند روستای ماسوله پلکانی است حیاط هر خانه بام خانه دیگر است اما با وسعت بیشتر. معماری سنتی این روستا مبتنی بر سنگ بوده و در ساخت خانه های مسکونی از ملات به هیچ وجه استفاده نشده است. اکثر خانه ها دو طبقه می باشند.

مکان های دیدنی ایران، روستای اورامان

تصویری از روستای پلکانی اورامان کردستان

با توجه به پیدا شدن آثار تاریخی با قدمتی ۱۲  تا ۴۰ هزار سال پیش در روستاهای هجیج ناو اسپریز در منطقه اورامان استان کردستانکه شامل ابزار های سنگی انسان های غار نشین و حتی استخوان های شکار شده حیوانات که بیشتر این استخوان ها متعلق به بز کوهی هستند و هم چنین بقاهایی مربوط به اجاق هایی که در غارها برپا می کردند  کشف شده اند که  همه اینها دارای قدمت و تاریخی مر بوط  به دوران پارینه سنگی می باشند.

 جاذبه های توریستی کردستان، روستای اورامان

نمایی زیبا از روستای اورامان

زبان اصلی مردمان منطقه اورامان کردی است و با گویش هورامی صحبت می کنند. هورامی دارای چند زیر شاخه شامل لهونی، تختی، بیسارانی، حلبچه‌ای و شیخانی ومریوانی است. در مورد ماهیت گویش هورامی و جایگاه آن در گروه زبان‌های شمال غربی ایران دیدگاه‌ها گوناگون وجود دارد از جمله اُرانسکی که آنرا گونه‌ای از گویش‌های گورانی و زازا می‌داند اما طبق نظر مکنزی هورامی مانند دیگر گویش‌های گورانی، دارای برخی مشخصات آوایی است که آن را به گویش‌های مرکز ایران نزدیک‌تر می‌کند. اتنولوگ هورامی را در دسته زازا-گورانی جایی داده است؛ که زبانی مستقل از زبان‌های کردی نیست.

کردستان، روستای اورامان

پوشش مردم روستای اورامان

مردم این دهکده پوشش زیبایی بر تن می‌کنند. مردها پیراهن می‌پوشند و پارچه‌ای به‌صورت عمامه دور سرخود می‌پیچند و کفش‌هایی به اسم کلاش (کلاش  همان گیوه است) که با  دست ساخته می‌شود، به پا می‌کنند. زن‌ها هم لباس‌هایی بلند می‌پوشند و بر روی دوش خود قبا انداخته و طاس کلاه (طاس کلاه نوعی کلاه است)  بر سر گذاشته و روسری را دور آن می‌پیچند.

 ایران، اورمان کردستان

نمایی از مقبره پیر شالیار

یکی از آداب و رسوم جذاب این منطقه که هر ساله در آخرین چهارشنبه و پنج‌شنبه قبل از ۱۵ بهمن برگزار کننده آئین پیر شالیار است که بعضی از مورخان قدمت آن را هزار ساله می‌دانند. آئین باستانی پیرشالیار نماد عینی از مشارکت فعال مردم در مناسبت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی است. در این آئین کودکان با در دست داشتن  گردو هایی در مراسمی به نام مراسم کلاو روچنه در صبح چهارشنبه قبل از طلوع آفتاب در گرو ه های ۳ یا ۴ نفره به دم درب اهالی روستا رفته و با گفتن کلمه کاو روچنه حضور خود را اعلام می کنند سپس افراد صاحب خونه در قبال برداشتن جند گردو به کودکان تنقلات هدیه می دهند.

کودکان وظیفه تقسیم این گردوه در بین اهالی روستا را بر عهده دارند به نحوی که کودکان روستای اورامان صبح چهارشنبه و قبل از طلوع آفتاب به گروه های سه یا چهار نفری تقسیم شده و با حضور در درب منازل افراد و با درب زدن و گفتن کلمه کلاوروچنه حضور خود در محل را اعلام می کنند و سپس صاحب خانه نیز در قبال برداشت چند عدد گروه از کیسه کودکان به آنها تنقلات هدیه می دهد.

مکان توریستی کردستان، روستای اورامان

تصویری از گوسفندان نذری پیرشالیزار

در صبح روز چهارشنبه مردم گوسفندان نذری خود را برای پیر شالیزار قربانی می کنند. تعداد گوسفندان قربانی به ۷۰ تا ۸۰ راس می رسد. گوشت‌های قربانی را بین اهالی تقسیم کرده و با مقداری از آن نوعی آش به نام «ولوشین» تهیه می‌کنند و روز برگزاری مراسم آن آش نیز بین اهالی تقسیم می‌شود. مراسم در عصر روز پنجشنبه با شرکت اهالی روستا و افرادی از روستاها و شهرهای اطراف برگزار می‌شود این مراسم توام با برپایی سماع عرفانی به شکل دسته‌جمعی و نواختن دف است. یک هفته بعد از جشن، اهالی روستا بر سر مزار پیر شالیار برای دعا و نیایش جمع می شوند. و نان محلی ” گتمژگه “ در بین اهالی پخش می شود.

 استان کردستان، روستای اورامان

مراسم آئین شالیزار

هنرهای سنتی از گذشته در بین مردمان کرد دواج داشته است . مردم اورامان با کرک نوعی بز به نام مه رهز یا مرغوز که دارای کرک پشم لطیفی است، شال‌هایی را به عرض ۲۵ سانتیمتر و طول تقریبی ۲۶ سانتیمتر می‌بافند که از نخ حاصل از آن پارچه‌هایی تهیه شده که با آن لباس محلی مردان کرد، چوخه و رانک، بافته می‌شود. مردمان این روستا گیوه و ریسندگی نیز انجام می دهند.

مکان گردشگری ایران، روستای اورامان

هنرهای سنتی روستای اورامان

منبع:http://تورکیش-تورمشهد.com